تبلیغات
وب طرفداران رزیدنت اویل You could put your verification ID in a comment Or, in its own meta tag Or, as one of your keywords Your content is here. The verification ID will NOT be detected if you put it here. وبلاگ طرفداران رزیدنت اویل - درباره سبك های بازی های كامپیوتری
Resident Evil Persian Fans Weblog

بازیها

تاریخ : 1391/12/22
نویسنده : Helena Nivans
سلام دوستان تو این پست راجع به سبك های بازی كامپیوتری می‌تونید اطلاعات كسب كنید

Action: این سبک محیطی برای گیمر به وجود می آورد که مستلزم کنش و واکنش سریع، جهت گذر از موانع همچون وقت، دشمن، تله، چاله، و... میباشد. ساده ترین و پایه ای ترین سبک در بازیهای کامپیوتری، اکشن میباشد.

Ball and Paddle: این ساب ژانر، مشتقه از بازی ای به همین نام است که جزء اولین بازیها در دهه ی 70 بود. در این سبک، یک توپ، یک بستر برای توپ، و موانعی وجود دارد که توپ باید آنها را با برخورد، از بین ببرد. این سبک با کنسول Pong شرکت آتاری ادامه یافت و هم اکنون جزء سبکهای کژوال و مینی گیم به شمار میرود. سبک Shoot 'em Up از این ساب ژانر نشئت میگیرد.

Beat 'em Up و ---- and Slash: این دو ساب ژانر به عللی بسیار نزدیک به هم به شمار می آیند. درBeat em Up پلیر باید توسط جنگ تن به تن، بر تعداد زیادی دشمن فائق آید. در ---- and Slash، اسلحه ی سرد به بازی اضافه میشود که در واقع یک سبک، با یک فیچر جدید میباشد.

Fighting:سبک فایتینگ، تکیه بر جنگ تن به تن، بین دو نفر میزند. بیشتر این بازیها گیم پلی ای مبتنی بر دکمه های پشت سر هم با یک ترتیب خاص، که هر ترتیب زنجیری دکمه ها یک اکشن متفاوت را دارد دارند. البته اولین بازی در این سبک، در سال 1976 توسط سگا با نام Heavyweight Boxing عرضه شد. البته، نمیتوان که این سبک را با سبک فایتینگ در سبک ساپورت یکسان دانست.

Maze: این سبک بازی Pac-Man میباشد که پلیر باید در یک هزارتو، هدفی را دنبال کند. بازیهایی در اولین ظهور صنعت بودند که روی آرکید عرضه شده و مبتنی بر رانندگی در هزارتو بودند. این سبک امروزه متروک است.
Pinball: بازی پینبال یک بازی فکری جذاب بود که در اواخر دهه های 50 معمول شد و به بازیهای کامپیوتری راه یافت. این سبک دارای یک توپ، یک محیط و دو چنگک متمایل جهت برگرداندن توپ به محیط است. این ساب ژانر در کنسولهای هندهلد معمول است.
Platform: سبک پلتفورم سبکیست که در اصل، پرش بین دو پلتفورم و رسیدن به مقصد را هدف قرار میدهد. در بعضی از بازیها، هنگام گردش بین پلتفورمها ایتمهایی جمع میشوند که این آیتمها، برای محیطهای جدید لازمند. اولین بازی این سبک را به محقق نمیتوان تعیین کرد، اما شاید بازی Frogs اولین آن باشد. این سبک در دهه 80 متداول، و در دهه ی 90 کامل شد. بازیهایی مثل Super Mario 64 و Banjoo-Kazooie سبکهای پلتفورمر هستند که هردو برای N64 عرضه شده و کاری کردند که این سبک از ساید اسکرالینگ به اوپن وارد تبدیل شود.

Shooter:این سبک یک ساب ژانر از سبک اکشن، و متداول ترین سبک در این سالهاست. این سبک متکی بر جنگ توسط اسلحه ی پرتابه، منجمله تفنگها و موشکهاست. این سابژانر، خود زیرمجموعه های زیادی را داراست:

First Person Shooter: این سبک، متکی به بازی از دید کاراکتر است. اولین بازیها در این سبک Woelfenstein و Doom بودند که هردو روی PC منتشر گردیده، پس بنابراین مادر این سبک PC میباشد. در حال حاظر این سبک یکی از معمولترین سبکها بوده و به خاطر امکان پیشرفت خیلی زیاد، بازیهای سخت و با کیفیت بیشتری را در این سبک میتوان یافت. اکثر بازیهای این سبک، دارای بخش MMO نیز هستند.

Light Gun Shooter: این سبک که میتوان کابینتهای آرکید مشابه را نیز در آن داخل دانست،(گرچه لایت گانی مدخل در آرکید نیست) متکی بر یک تفنگ نوری، برای کنسولهای خانگیست. میتوان Duck Hunt را برای این سبک مثال زد.

Shoot Them Up: این سبک که مشترکات زیادی با B&P دارد، متکی بر یک وسیله ی نقلیه ی تفنگدار است که در یک اسکرال افقی، باید به ذراتی که به سوی او می ایند شلیک کند. اولین بازی در این سبک، هم نام خود سبک است. این سبک گرچه امروزه بیشتر روی بازیهای آرکید و آرکید خانگی متداول است، اما به صنعت اثرات زیادی بخشیده است.

Tactical Shooter:این سبک نمای مشخی ندارد، بیشتر آنها در نمای اول شخص، بعضی سوم شخص، بعضی سوم شخص و اول شخص با هم مخلوط هستند. این سبک متکی بر نقشه کشیدن، دستور به جوخه ی همراه، و همچنین آپگرید از روی اصول است. برای مثال این سبک، سری Ghost Recon را میتوان مثال زد.

Third Person Shooter: این سبک که یکی از متداولترین و قدیمیترین سبکهاست، متکی بر یک بازی شوتر با نمای دوربینیست که کاراکتر را در یک فاصله ی ثابت و متغیر نشان دهد. از آنجایی که سبک FPS بیشتر روی گیم پلی متکیست، این سبک بیشترین بازیها با داستان مشخص و فیلم مانند را دارد. این سبک با سبک پلتفورمر مخلوط است و زیر مجموعه های زیادی از جمله Tactical Episodic، Shoot and Barricade و Sandbox Free Roaming را در خود جای داده است. برای مثال این سبک میتوان Gears of War و Grand Theft Auto را نام برد.

Action-Adventure: این سبک که دو ساب ژانر دارد، مخلوطی از دو سبک اصلی Action و Adventure است. از عناصر به کار رفته شده از سبک Action در این سبک، تیراندازی و عکس کنش و تقابل است و عناصر Adventure در این سبک، پیدا کردن و به کار گیری آیتمها برای پیشروی در مراحل است. این سبک با سبک پلتفورمر مخلوط بوده و از جمله ی این سبک، میتوان Legend of Zelda، Prince Of Persia و Tomb Raider را نام برد.

Stealth: این سبک متکی به پیشروی جاسوسانه و به اصطلاح Sneaky میباشد. این سبک بیشتر به تاکتیکال شوتر نزدیک بوده اما منطقا جایگاهش در اینجاست. اکثر این بازیها، امکاناتی جهت پیشروی غیر استیلث نیز دارند. از این جمله بازی میتوان سری Metal Gear، سری Splinter Cell، سری Hitman و سری Thief را نام برد. اکثر این بازیها نمای سوم شخص دارند.

Survival Horror: این سبک مبتنی به عناصر ترسناک است. از آنجایی که داستانهای "ترسناک" همگی از عناصر ماوراء الطبیعه(بعبارتی خیالی) استفاده میکنند، اکثر این بازیها هم عناصری چون روح، دیمن، آندد را دارند.(این کلمات معادل فارسی ندارند) این سبک به گونه ای با Sci-Fi ارتباط دارد و مخلوط شده است. از جمله این سبک، سری Resident Evil، بازی Sweet Home و سری Silent Hill را میتوان نام برد.

Adventure: این سبک در ابتدا توسط بازیهای متنی تشکیل شده بود امروزه یکی از سبکهای اصلی در بازیهای کامپیوتریست. اکثر بازیهای این سبک، مبتنی بر حل کردن پازلهای متعدد در حین پیشروی بازی، توسط جمع کردن آیتم، خواندن نوشته های محیط، صحبت با کاراکترهای دیگر و... میباشد. نمای اکثر این بازیها سوم شخص است. در سبک ادونچر، عناصری فانتزی و خیالی(فانتزی با خیالی دو لغت متفاوته) زیاد به کار میرود و تکنیک Mystery نیز در این سبک جای دارد. این سبک در انتهای دهه ی 80 از جلا افتاد اما اوایل هزاره ی جدید بازگشت.

Text Adventure: این سبک که امروزه متروک است، مبتنی بر فرمانهای پلیر به کامپیوتر و عکس العمل آن است. برای مثال "Get Rope" یا "Go West". این سبک Interactive Fiction هم نام دارد. منجمله این سبک Zork یکی از اولین بازیهای کامپیوتری روی PC است.

Graphic Adventure: این سبک بر تکنیک "Point and Click" استوار است. بعبارتی، در این سبک پلیر باید با کلیک نشانه گر(موس کامپیوتر یا استیک کنترلر) به محیط فرمان دهد تا آیتم ها را بگیرد، به کار برد یا اطلاعات جمع کند. از جمله ی این بازیها میتوان Sybria و Myst را نام برد.

Interactive Movie: اگر یک بازی، کاتسینهای خود را اینتراکتیو کند، عناصری از این سبک را در خود دارد. اگر یک بازی، هیچ کاتسین نداشته و داستان در حین گیم پلی پیش رود، این بازی یک اینتراکتیو مووی است. این سبک همانطور که گفته شد، مبتنی به فرمان در حین گذر داستان است. فرمان میتواند به وسیله کلیدهای پشت سرهم، و یا یک پوینت و کلیک ساده خلاصه شود. از جمله این سبک میتوان Murphy و Indigo Prophecy را نام برد. بعضی از بازیها از این عنصر جهت هیجان استفاده میکنند که میتوان از Resident Evil 4 و سری تامب ریدر نام برد.

Construction and managment Simulation: این سبک مبتنی به ساخت، کنترل و رشد دادن ساختمان، شغل و کارهای سیاسیست.

City Building: بازیهای شهرسازی مبتنی استفاده از عناصر در اختیار برای ساخت شهر و اداره ی آن است. منجمله این سبک میتوان SimCity و City Life را نام برد.

God Games: این سبک مبتنی به کنترل و اداره ی مردم زمین است. منجمله این سبک میتوان Black and White را نام برد.

Bussiness Simulation: این سبک مبتنی به ساخت و کنترل تجارت و امکنه ی تجاریست.

Government Simulation: این بازیها که بازیهای سیاسی نیز اطلاق میشود، مبتنی بر کنترل یک حکومت و یا انتخابات است. از جمله این بازیها میتوان Political Machine را نام برد.

Life Simulation: این سبک مبتنی کنترل یک یا چندین کاراکتر جهت انجام اعمال اجتماعی یا رشد دادن حیوانات خانگیست. منجمله این بازیها، میتوان سری Sims را نام برد.
Role-Playing: این سبک که مشتقه از بازی Dungeons & Dragons میباشد، مبتنی بر "انتخاب و ساخت کاراکتر"، و بعد "گرفتن پوینت" در حین بازیست. در واقع رول پلیینگ خود سبکی نبوده، بلکه سکبیست که این دو عنصر را وارد سبکهای دیگر میکند. راحتتر، یک رول پلیینگ کامل بازی ایست که هردو عنصر ذکر شده را در خود داشته باشد. این سبک در کامپیوتر و کنسول، و در غرب و شرق جهان استیلهای متفاوتی دارد. گاهی ساخت کاراکتر در دست خود پلیر، و گاهی چند کاراکتر آماده وجود دارد. در هر صورت اسکیل پوینت و آپگرید یک نکته ی مشترک بین بازیهای رول پلیینگ است. این سبک با سبک استراتژی در تقابل و اشتراک قرار دارد. بازیهای Turn Based اولین بازیهای این سبک بودند که منجمله Final Fantasy IV و Ultima VI را میتوان نام برد.

Action Role-Playing: این سبک یک خانه ی کامل برای داستانهای خوب به شمار می آید. این سبک مبتنی بر دو عنصر ذکر شده، توسط کنش و تقابل است. منجمله این بازیها میتوان سری Fallout و سری Diablo و کلونهای آن را نام برد.

MMORPG: این سبک همان ساب ژانر بالا، فقط به صورت آنلاین است. این سبک از MUDـهای اواخر دهه ی 70 نشئت گرفته و یکی از موفقترین بازیهای کامپیوتری، یعنی World of Warcraft این سبک را دارد.

Tactical RPG: یک بازی آر پی چی تاکتیکال، بازی ای به سیاق استراتژی با عناصر آر پی جیست. Fire Emblem اولین بازی در این سبک بود.

Strategy: این سبک متکی بر ساخت، کنترل و رشد دادن یونیتهاست. به عبارتی، تمرین و ساخت یک ارتش جهت حمله به دشمن، طوری که کنترل همه ی انها را در دست دارید. منشع بازیهای کامپیوتری بر پسرعموی آنها، یعنی بازیهای Board استوار است.

4X: نام این سبک، مبتنی بر عناصر آن است. eXplore(کاوش)، eXpand(بسط و پشرفت دادن)، eXploit(به کارگیری) و eXterminate(منهدم سازی). یک مثال خوب برای این سب، بازی Civilization است.

Artillery: این سبک که یکی از اولین بازیهای کامپیوتری بر آن استوار است، مبتنی بر جنگ نزدیک و تن به تن تانکهاست. این سبک ساخت ساده ای دارد.
Real Time Strategy: در این سبک، اکشن بازی متناوب و بدون توقف بوده و کارهایی از جمله آپگرید و ساخت یونیت را در پشت صحنه ی بازی باید انجام داد. اکثر بازیهای استراتژی کامپیوتر اینگونه اند. منجمله این بازیها میتوان StarCraft را نام برد.

Turn Based Strategy: تنها تفاوت این سبک با ریِل تام، این است که در بازیهای ترن بیسد میتوان قبل از همه، در هنگام جنگ یا قبل از آن، کارهای اولیه از جمله آپگرید و تمرین و ساخت یونیت را انجام داد. برای مثال این سبک میتوان Master of Orion و Age of Mythology را نام برد.

Vehicle Simulation: این سبک همانطور که از نام آن معلوم است، وسائط نقلیه را شبیه سازی میکند.

Flight: این سبک مبتنی بر کنترل یک وسیله ی نقلیه ی هوایی، منجمله هواپیما، چه حمل و نقل و چه پیکار است. منجمله این سری میتوان Microsoft Flight Simulator را نام برد.

Racing: این سبک مبتنی بر مسابقه ی با اتوموبیل، در برابر راننده های دیگر، و گاهی در برابر وقت است. این سبک دو نوع دارد، "ارگانیزه" و "تصوری". منظور از سبک ارگانیزه، سبکیست که در آن در یک پیست مسابقه، با ماشینهای مخصوص مسابقه مثل فرمول، بازی کرد که میتوان ازین سبک، NASCAR را نام برد. منظور از سبک تصوری، ماشین بازی و مسابقه در شهرها و روستاها، و حتی محیطهای فانتزیست. منجمله این بازی میتوان Mario Kart و سری Burnout و Need for Speed را نام برد.

Train: این سبک مخصوص کنترل قطار است.

Vehicle Combat: در این سبک، چه با اسلحه و چه با تصادف، باید با ماشینهای دیگر پیکار کرد. فلایت کامبت هم ازین سبک به شمار می آید.

دیگر سبکهای قابل ذکر

Music: این سبک مبتنی بر بوجود آوردن ریتم توسط کنترلر، و یا آلات دیجیتالی بازی، و یا رقص روی یک پد مخصوص است. منجمله این سبک میتوان Rock Band و Guitar Hero را نام برد.
Party: هر بازی که، مبتنی بر مینیگیمهای فراوان بوده، و خط سیر اصلی ندارد در این سبک به شمار میرود. منجمله این سبک میتوان Mario Party و سری Barbie را نام برد.
Puzzle: منجمله میتوان بازی Tetris و بازیهای مشابه را نام برد.
Sport: این سبک، مطلعلق به هربازی ای است که یک ورزش را شبیه سازی کند. منجمله فوتبال،فوتبال راگبی، بسکتبال و والیبال. همینطور ورزشهای فایتینگ، اگر بازی در سبک Fighting به شمار نرود. منجمله میتوان به Madden NFL، FIFA، Winning Eleven و... اشاره کرد.
Traditional: به بازیهای مخصوص دستگاهها، مثل بازیهای قمار کازینو و یا شانسی، بازی Traditionalگویند.

منبع سایت http://forum.p30world.com



آخرین مطالب
   
>